Crama Dradara – vinuri din pasiune

…. cu dragoste, dar și rafinament.

Din ținutul Aradului, pe drumul ce duce către Ineu, unde se despart văile și se crucișează drumurile de țară, și se întinde sus pe coaste până la plaiul din Dealul Mocrii, stau așezate rândurile de vie perfect paralele ale podgoriei Dradara. Drumul de țara o ia printre păduri și peste țarini lăsînd la dreapta și la stânga satele așezate prin colțurile văilor, căci drumețul se bucură când o zărește din culmea dealului pleșuv, mereu cu porțile deschise pentru oricine dorește să îi treaca pragul.

Prin contrast cu descrierea idilică a ținuturilor din partea Aradului, dincolo de imaginea pitorească a satului românesc, prima interacțiune pe care eu am avut-o cu crama Dradara a fost la festivalul de vinuri Wine Tonic, organizat toamna trecută la Hotel Ramada Plaza Craiova. Daniel Popescu a fost figura reprezentativă a cramei, cu el am schimbat câteva impresii și am admirat cu considerație munca celor implicați. Înca de atunci au ramas printr-un sertaraș al memoriei două aspecte: expresivitatea unei etichete și un vin aparte.

Ediția cu numărul #56 a evenimentului Branzeturi cu se cuVin a fost dedicată vinurilor din zona Miniș-Măderat în asociere cu brânzeturile de excepție furnizate de Delaco. Crama este una tânară, actuala podgoriei având vreo 20 de hectare plantate în 2015 și care iși poartă mândră roada sub straveziul cerului. Prima recolta a cramei din vie a fost obținută în anul 2018 sub atenta îndrumare a vinificatorului. Denumirea cramei cuprinde numele celor trei copii ai familiei Alexa: Dragoș, Daria și Rareș.

Sfarșitul de lună februrie ne-a prins în intimitatea familiară a restaurantului C House Milano cu povești cotidiene și vin în pahare. Am îmbrățișat în tihnă diversitatea culinară dintre brânză și vin, dar și asocierile cu diverse preparate pe care fiecare le-a comandat.

Feteasca Regala 2022 + Aperifrais Ile de France. Feteasca regală este unul dintre cele mai cunoscute și căutate soiuri de struguri de vin din România. Se presupune a fi un hibrid între Feteasca albă și Grasa de Cotnari sau Frâncușa. Este un soi de strugure semi-aromat în care regăsim note de flori de câmp și care are un potențial de evoluție îndelungat pus în valoare la Crama Dradara, pe un sol cu rocă vulcanică. Aperifrais Cote D’Azur este o crema de branza si smantana cu „topping” de legume, ierburi aromate si  condimente: ardei, ceapa, oregano, busuioc, usturoi, rosii, patrunjel, piper, masline verzi.

Sauvignon Blanc 2022 + Chevre Ile de France. Sauvignon Blanc este un soi de strugure de vin alb ce provine din vestul Frantei. Ies din pahar note de soc uscat sau fructe de coacăze negre. Chevre este o brânză în premieră la degustările noastre, iar dacă va place brânza de capra acesta este ideală.

Mustoasă de Măderat 2022 + Havarti Castello. Mustoasa de Măderat este un soi autohton românesc de viță de vie, originar din satul Măderat și se cultivă în podgoria Miniș-Măderat, județul Arad. Soiul este caracterizat de o aciditate destul de ridicată, astfel că vinurile se caracterizează prin multă prospețime și fructuozitate, dar cu conținut scăzut de alcool. Havarti este o branza daneza aromata obținuta din lapte de vacă. Tipicitatea vinului, mustoasă – repetați cu voce tare numele acesta😉, in combinație cu branza nu foarte untoasă iți ofera senzația unei adieri de vânt primăvaratic.

Orange Wine 2022 + British Cheddar Delaco D’Exceptie. Orange wine este obținut din vinificarea unui soi alb, Palava, pe tehnologia pentru vinul rosu, cu fermentare-macerare pe pielițe. Vinurile rezultate sunt un caleidoscop de culori și caracteristici, spectru de culori mai profund, variind de la chihlimbar la portocaliu bogat. Aromele sunt complexe cu note de citrice, fructe cu sâmburi, condimente și trandafir. Au o aciditate ridicată în comparație cu vinurile albe tipice și un conținut de alcool mai mic. Cu corp de vin roșu minus greutatea, dansează perfect cu carne roșie, pește gras, brânzeturi mature și delicii prăjite.

Vinul portocaliu este un joc de cuvinte. În engleză, orange înseamnă „culoarea portocalie” și „portocală”, deci poți crede că băutura este fabricată din citrice. În realitate, vinificatorii prepară Orange Wine din struguri albi. Pe măsură ce soarele apune în explorarea noastră, tapiseria vinului portocaliu se dezvăluie ca o pânză pentru creativitate. Dincolo de convenții, fiecare producător țese o narațiune unică, creându-și interpretarea acestui elixir enigmatic. Noi am asociat acestui vin British Cheddar, cea mai cunoscuta brânză a englezilor. Este o brânză tare cu aroma asemănătoare alunei.

Cele doua vinuri roșii ale serii au fost Cupaj Roșu Conac (70% Feteasca Neagra 15% Merlot 15% Cabernet Sauvignon) + Cascaval Sofia Delaco și Cupaj Roșu  Premium(50% Merlot 50% Cabernet Sauvignon) + Grana Padano Delaco D’Exceptie. Cabernet Sauvignonul este ,posibil, cel mai cunoscut strugure roșu din lume și constituie partea principala a unuia dintre cele mai celebre stiluri de vin din lume – vinurile de Bordeaux. Pentru că se comportă foarte bine în cupajări, ultimele două vinuri ne-au încântat simțurile cu note de cicolată negra sau gem de vișine, iar când zic vișine mă gândesc la un piept de rață cu sos de vișine ca și asociere culinară.

Calitatea extraordinara a strugurilor se datorează in mare masură geologiei si climei. Restul apartine priceperii oamenilor cramei.

În tradiția noastră blogosferică, la rose dăm noroc, de data acesta am înlocuit rose-ul cu OrangeWine, despre care spuneam că mi-a atras atenția și la festivalul de vinuri. Acum, nu aș putea spune că este îndeosebi un vin pentru doamne, așa cum se conturează elegant din vârful pensulei pe eticheta sticlei, de vreme ce și domnii au apreciat destul de frumos acest vin.

Și iată-mi dorința îndeplinită. 💫 Am câștigaaaat la tragerea la sorți…🤩 Nu știu ce planete s-au aliniat, nici ce magie a făcut colega noastră Xaara, cert este că îmi doream să caștig și eu un vin, pare-se ca am avut de asteptat pana la acesta. Acum sunt liniștită, am pus sticla mea de OrangeWine la loc de cinste pentru momente speciale.

Trebuie să menționez că ceea ce mi-am comandat au fost bruschete mixte. Bruscheta cu ton am asociat-o cu Orange Wine, aciditate vinului și-a croit drum bun cu peștele, în opinia mea. Lafel de potrivită a fost și bruscheta cu prosciutto în combinație cu Sauvignon Blanc.

La final poza de grup și noroc 🍷 bun până data viitoare.

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe